Tuesday, January 5, 2010

andai New year yang lalu kiamat buat kita..


Kiamat..
perkataan yang tidak asing lagi di mulut manusia.
biarpun datang dari negara yang berbeza
biarpun berlainan agama
tetapi aku yakin semua meyakini bahawa kiamat itu pasti berlaku.
jika bukan hari ni, mungkin esok.mungkin lusa dan seterusnya.

seperti tersedar dari lamunan selepas aku mendengar ceramah dari Mdm Zuraida
nama ini sudah tentu tidak asing lagi bagi pelajar jurusan kejuruteraan di International Islamic University Malaysia
seorang pensyarah yang bagi diriku sangat berdedikasi
mengutarakan dan mengemukakan pendapat melalui pengalaman diri
dan beliau adalah antara insan yang mengembalikan semula jati diriku
saat aku terkapai dalam pilihan yang bercelaru

seperti biasa aku akan masuk ke kuliyyah, mendengar celoteh dan nasihatsetiap pensyarah termasuk beliau
setiap kali memulakan kelas, beliau akan berkongsi sesuatu.
dan hari ni , aku menjadi sangat takut dengan perkongsiaan tersebut.

Mdm bertanya: anybody of u celebrated the New Year?
kami menjawab: no mdm..
Mdm: why?
kami: kuffar mdm and waste of time
Mdm: did you know what happened in last friday night?


seorang dari classmate menjawab berlakunya gerhana bulan..
aku jadi tertarik untuk bertanya
betapa ramai dari kita yang menyedari bahawa malam tersebut adalah malam gerhana?
Berapa ramai antara kita yang melakukan solat gerhana?
Berapa ramai antara kita yang menyedari bahawa itu satu kekuasaan ALLAH
berapa ramai yang menyedari bahawa tahun yang lalu sudah enam kali gerhana berlaku di bumi ini.

Sudah pasti hanya segelintir yang mahu mengambil peringatan dari petunjuk yang ALLAH beri..
aku termangu seorang diri..dalam hatiku, adakah aku ini benar2 hamba-MU ya Allah?
yang mengaku cinta pada-MU sedangkan aku tenyata jarang sekali melihat dan memuji kuasa-Mu

Dari Aisyah radhiyallahu ‘anha, dia bercerita bahawa pada masa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam terjadinya gerhana matahari, lalu beliau mengerjakan solat bersama para sahabah. Maka baginda berdiri dan memanjangkan waktu berdiri, lalu baginda ruku' dan memanjangkannya. Kemudian baginda berdiri dan memanjangkannya –berdiri yang kedua ini tidak selama berdiri pertama-. Setelah itu, baginda ruku' dan memanjangkan ruku', ruku'-nya ini lebih pendek dari ruku pertama. Selanjutnya, baginda sujud dan memanjangkannya. Kemudian baginda mengerjakan pada raka'at kedua seperti apa yang beliau kerjakan pada raka'at pertama. Setelah itu, baginda berbalik sedang matahari telah muncul. Lalu baginda memberikan khutbah kepada para sahabah. Baginda memanjatkan pujian dan sanjungan kepada Allah. Dan setelah itu, baginda bersabda.

Ertinya: "Sesungguhnya matahari dan bulan itu merupakan dua (tanda) dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Keduanya tidak terjadi gerhana kerana kematian seseorang dan tidak juga karena kehidupan seseorang. Oleh kerana itu, jika kalian melihat hal tersebut maka hendaklah kalian berdo’a kepada Allah, bertakbir, solat dan bersedekah”. Setelah itu, beliau bersabda : “Wahai umat Muhammad, demi Allah, tidak ada seorang yang lebih cemburu dari Allah jika hambaNya, laki-laki atau perempuan berzina. Wahai umat Muhammad, seandainya kalian mengetahui apa yang aku ketahui, niscaya kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis.” [Diriwayatkan oleh Asy-Syaikhani][1]


Gerhana yang berlaku dulu merupakan suatu perkara yang ganjil.
sememangnya melawan sunnatullah
biasanya perkara yang melawan sunnatullah ini  berlaku saat DIA ingin menunjukkan kuasa-Nya pada hamba-Nya..
aku masih ingat sewaktu di sekolah rendah, sangat kagum pada kejadian gerhana.
malah jarang sekali berlaku.tetapi kini gerhana seolah menjadi seperti musim biasa
tidakkah kita menyedari sahabatku?
bahawa kiamat itu hampir dengan kita?

Aku pernah mendengar bahawa kiamat itu akan berlaku pada hari jumaat( sila betulkan sekiranya silap)
malam sebelumnya akan berlaku gerhana
bukankah new year hari tu pada hari jumaat? (meminta kepastian)
bukankah khamis malam jumaat itu berlaku gerhana?


Wahai Tuhan penguasa alam..andai new year yang lalu adalah kiamat..maka menyesallah aku selamanya.
sentiasa menunda taubatku kepada-MU
termasuklah aku di kalangan orang2 yang rugi..
namun kerana Asma' Mu Ya Rahman dan Rahim..
Kau masih memberi kesempatan pada kami..
tetapi jelas sekali orang2 yang ada agama telah KAU tarik sedikit demi sedikit
Telah Kau matikan para pejuang Kalimah Allah
Telah Kau tarik sedikit demi sedikit orang yang berilmu..
Telah Kau hilangkan malu dari wanita di bumi ini
Telah hilang amanah dari pemimpin di dunia ini.
Lalu siapa lagi yang bakal tinggal?
bukankah semua yang lagho yang akan tinggal?

Aku menjadi semakin takut pada umurku yang panjang
Aku menjadi semakin gentar tentang dimana aku bakal tergolong
Tuhan..bukakanlah pintu hati keluargaku, sahabat-sahabatku, dan seluruh manusia alam sejagat
seperti mana Engkau bukakan hatiku pada hari ini
untuk melihat betapa semakin tua bumi ini
betapa semakin dekat hari perhitungan itu..
semoga aku dan orang2 yang sama-sama mengejar cinta dan redho-MU
mendapat keampunan atas kekhilafan diri terhadap-Mu

kita orang Islam jarang sekali mengkaji
padahal mereka orang barat telah dahulu menemuinya
malah mengatakan kiamat akan berlaku pada 2012
percayakah kamu wahai sahabat?
pastikah kiamat berlaku pada 2012?

jawapannya..tepuklah dada , tanyalah iman.
pada aku..tekaan itu tidak benar..memang kiamat itu akan berlaku
tapi kita tidak dapat menjangka
mungkin tahun depan, mungkin hari ini.tetapi sudah tentu bukan semalam..jika semalam
sudah tentu kita sudah lagi bukan di bumi

Sedarlah..sama-sama kita menyedari
pada setiap kelalaian kita..
saling sama mengingati..
pada setiap kelemahan kita..
kerana aku hanya hamba yang hina
yang seringkali lalai dan alpa
lalu teringin aku memberi peringatan
agar kamu semua tidak seperti diriku
malah aku berharap kita semua menjadi salah seorang penghuni syurga
walaupun hakikatnya kita masih belum mengetahui..
Sedarlah..renunglah dengan mata hati..pasti akan terbuka kunci

0 Pendapat hati:

Post a Comment

 

Fastabiqul Khairat Template by Ipietoon Cute Blog Design