Tuesday, December 22, 2009

Warkah Terakhir...

Salam.. Semoga semua sahabat berada di dalam keadaan yang baik-baik je, insyaALLAH. InsyaALLAH, ini adalah post terakhir saya kat blog nashrullah-muhandasah.blogspot.com. Lagipun, selepas ni, muhandasah memang tak seswai dengan saya lagi.

Banyak betul dugaan buat diri ini. Bila rasa diri dah agak kuat untuk berdiri, datang ujian yang baru yang membuatkan diri ini rasa amat lemah. Mungkin ada hikmahnya, insyaALLAH.

Bila saya buat keputusan ni, ramai sahabat yang membangkang. Tapi alhamdulillah, masih ada yang menyokong.

"Da 4 tahun kita blaja engine, membazirla kalau tinggal camtu je. Tak rase membazir ke 4 tahun tu?". Itu soklan pertama dari sahabat saya. At first, memang ada terfikir gak camtu. Tapi bila difikir-fikir balik, itz not a waste of time. Coz I got a lot of things by being an iium student. Alhamdulillah. Banyak ilmu yang saya dapat kat sini. Ilmu dunia, ilmu akhirat, insyaALLAH. Dan paling penting, alhamdulillah, I got a lot of friends. Learn more about friendship. Untuk semua sahabat saya, thank a lot for everything. InsyaALLAH, our friendship will be last forever. Love you all so much. Semoga redhaNYA sentiase memayungi kita, ameen.

"2 tahun je lagi nak abes, tak sayang ke?". Lagi soklan yang ditanya. Yup, kalau saya kata tak sayang, memang tipulah. Lagipun I do like engineering so much. Nak-nak bila dah majoring ni. Sangat besz. Tapi, kita hidup bukan untuk diri kita je. We have responsibilities toward others. And for me, I have a responsibility to make my family, especially my parents or more special, my mom to become the happiest person in this world and hereafter, insyaALLAH. Although I know it is impossible for me to do so, but, Ill try harder and harder, insyaALLAH. Seeing them happy make me happy.^^

"Lagi 2 tahun nak dapat ijazah. Tak pahamla ape yang ko pikir". Betul, insyaALLAH, lagi 2 tahun, kita semua akan keluar dari uia dengan ijazah. Tapi, kita tak tahu apa yang akan berlaku nanti. Dan sekarang bila dah ada peluang untuk buat ummi dan abah saya gembira, saya sanggup. Kita tak tahu selama mana kita akan berada di bumi ALLAH ni. Selama mana kita diberi nikmat oleh DIA. Mungkin ijazah bukan untuk saya, tapi keredhaan ummi dan abah, insyaALLAH, itu yang saya harap. Keredhaan ibu bapa, keredhaanNYA, insyaALLAH. Lagipun, seorang sahabat ada menasihati saya. I still do remember her words. "Ijazah hanya gelaran dunia, pandangan penduduk bumi, bukan pandangan penduduk langit, bahkan bukan apa yang ALLAH tengok. Tapi, apa yang penting ilmu yang kita dapat. Walau kat mane pun kita blaja, as long as menuntut ilmu di jalanNYA, itz ok. If nurul da pikir betul-betul, tetaplah dengan keputusan nurul. InsyaALLAH, ada hikmahnya." (syazwani harun, merangkap teman sebilik, tanx for d advice.. sangat hargai).

Hingga sekarang saya rasa not a single one yang akan betul-betul paham dengan keputusan saya. Cuma apa yang saya harap, doakan yang terbaik buat kami. Walau papepun, terima kasih buat sahabat-sahabat yang tak putus-putus memberi semangat buat diri ini. Yang menyokong saya. Saya sangat hargainya. Percayalah, banyak perkara yang saya dah buat sebelum saya betul-betul tekad dengan keputusan ni. Im not taken it blindly. Dan saya percaya, insyaALLAH, ada hikmahnya.

Akhir kata, hanya kemaafan yang dipinta dari semua sahabat saya di atas kekhilafan yang saya lakukan sepanjang persahabatan kita. Im a rude person. Dah sakitkan hati ramai sahabat. Amat minta maaf. Percayalah, tak pernah terniat di hati untuk sakitkan hati sesiapa, tapi iman ini sangat lemah. Sangat-sangat lemah. Sentiasa tersasar tanpa sedar. Sekali lagi, minta maaf atas segala perbuatan yang menyakitkan hati. Sekiranya ada terhutang pape, janji-janji yang tak tertunaikan, tolong bagitahu saya sebelum 13 Muharram 1431H. InsyaALLAH, akan cuba langsaikan atau tunaikan. InsyaALLAH.

Dan doakan kejayaan buat diri ini. Doakan kekuatan. Doakan ketabahan. Doakan juga moga diri ini tidak menjadi lebih teruk dari sekarang. Nauzubillah. Dan doakn juga moga diri ini menjadi lebih baik dan lebih baik lagi, insyaALLAH.

Juga jutaan terima kasih atas segala nasihat, teguran mahupun sindiran. InsyaALLAH, bila tiba satu masa, itulah yang amat diperlukan bagi menguatkan diri ini. InsyaALLAH. Terima kasih atas ukhuwwah ini. Our friendship will be last forever, insyaALLAH.

Semoga segala yang kita lakukan sentiasa di dalam keredhaanNYA, ameen..
Wslm..

-Uia Kuantan-

0 Pendapat hati:

Post a Comment

 

Fastabiqul Khairat Template by Ipietoon Cute Blog Design