Wednesday, September 1, 2010

Lailatul qadarku

Bismillahirrahmanirrahim.Sementara nak pulun exam sempat lagi saya mencoret disini kerana mengantuk yang terlampau amat sangat. Ramai yang bertanya saya pernah tak saya merasa malam lailatul qadar??Semestinya jawapan itu payah. Kerana saya pernah mendengar sahabat saya cakap" setiap orang mungkin mengalami malam lailatul qadar yang berlainan. 

Jika pernah saya dapat pun..(tapi seakan belum saya dapati.)saya masih tidak dapat mengingati malam bila ianya berlaku. Tapi seakan benar hadith Rasulullah yang ia berlaku di malam ganjil. Tapi saya disini ingin berpesan..andai sahabat ketemukan malam itu..doa yang paling utama sahabat harus pohon adalah doa memohon magfirah dari ALLAH. Kerana doa itu pasti dimakbulkan. Sesetengah kita telah menjadikan niat mencari lailatul qadar itu pada tempat yang salah.Oleh kerana itu mereka tidak merasakan sedikit pun kelainan setiap kali malam beribadah.Jika niat antum betul..insyallah antum akan ketemukan malam itu dimana hibanya beribadah pada malam itu lain benar rasanya. Seolah air mata itu mengalir tanpa dipaksa.

Setiap tahun seakan ingatan itu luput dari setiap minda insan rasanya.Saya sendiri tak pasti adakah saya pernah merasakan malam itu.Confius bercampur macam-macam perasaan. Jadi saya membetulkan niat  saya pada setiap malam adalah lailatul qadar buat diri saya. Yang harus saya kejar bukan malam lailatul qadar itu tetapi yang harus saya struggle ialah memohon keampunan dari ALLAH.Ramadhan bulan mulia.Saya tak mahu terlepas.

Tanda-tanda Lailatul Qadar

Dan dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
لَيْلَةُ القَدَرِ لَيْلَةٌ سَمْحَةٌ طَلَقَةٌ لَا حَارَةً وَلَا بَارِدَةً تُصْبِحُ الشَمْسُ صَبِيْحَتُهَا ضَعِيْفَةٌ حَمْرَاء
Artinya : (Malam) Lailatul Qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, (dan) keesokan harinya cahaya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan
[Tahayalisi 349, Ibnu Khuzaimah 3/231, Bazzar 1/486, sanadnya Hasan]


Namun terkadang pada lailatul-qadr juga turun hujan, sebagaimana disebutkan pada hadits – hadits berikut:
(artinya:) “Aku melihat Laylatul Qadar lalu aku dibuat lupa waktunya, dan ditampakkan padaku saat shubuhnya aku sujud di tanah yg basah, lalu kata AbduLLAAH : Maka turun hujan atas kami pd malam 23, maka Nabi shallallahu `alaihi wasallam shalat shubuh bersama kami, lalu beliau shallallahu `alaihi wasallam pulang dan nampak bekas air dan tanah di dahi dan hidung beliau shallallahu `alaihi wasallam, lalu dikatakan : Maka AbduLLAAH bin Unais berkata tanggal 23 itulah Lailatul Qadar.” (HR Muslim, VI/80, hadits no. 1997)
(artinya:) Bersabda Nabi shallallahu `alaihi wasallam : “… Aku melihat Lailatul Qadar lalu aku dibuat lupa kapan waktunya, maka barangsiapa yg ingin mencarinya maka carilah pd 10 hari terakhir pada malam2 witirnya dan aku melihat diriku pd malam tsb sujud di atas tanah yg basah… Maka kami kembali dan kami tidak melihat ada awan di langit, maka tiba2 ada awan dan turun hujan sampai airnya menembus sela2 atap masjid yg terbuat dari pelepah Kurma, maka aku melihat Nabi shallallahu `alaihi wasallam sujud di atas tanah yg basah, sampai kulihat bekas tanah yg basah itu di dahi beliau shallallahu `alaihi wasallam.” (HR Bukhari, VII/174, hadits no. 1895)
terlalu banyak hikmahnya kenapa Allah menjadikan malam tersebut sukar diingati. Ini kerana untuk membetulkan niat setiap hambanya. Dan supaya hamba-Nya sentiasa beribadah hinggalah ke malam terakhir ramadhan. Kerana ironinya kini..semakin berakhir ramadhan..semakin ramai yang tidak menjalankan ibadah puasa. Shopping sakan sampai pukul 2 pagi, sibuk pasang langsir dan siapkan baju raya.Macam-macam lagi. Kerana itu Allah hadiahkan satu malam buat mereka yang benar2 ingin beribadah dibulan Ramadhan dan sentiasa memohon keampunan. Macam exam juga hanya pelajr betuah jer yang bersungguh-sungguh dapat menjawab soalan dengan baik.

Kesimpulannya..jangan ditanya bila lailatul qadar...yang penting ikhlas kita beribadah kepada ALLAh setiap malam untuk memohon keampunan-NYA dan redho-Nya dan mohon dikuatkan iman dan taqwa dalam melayari bahtera hidup yang penuh ujian ini..

0 Pendapat hati:

Post a Comment

 

Fastabiqul Khairat Template by Ipietoon Cute Blog Design